lördag 18 september 2010

mycket mera marmorerat

Hej mina vänner!
Här har regnet fallit hela förmiddagen men nu precis har himlen spruckit upp och solen tittar fram!
Tog kameran och gick ut i trädgården en stund, fotade ett gäng med marmorerade, variegerade vackra blad!

Berberis 'Harlequin'

En variegerad Schersmin: Philadelphus 'Innocense'

Variegerad vintergröna: Vinca major variegata.
Mycket snygg marktäckare!


SÅÅÅÅÅ SNYGGGGGG!!!!
strimlönn; acer tegmentosum

En lite gulmarmorerad syren; Syringa 'aucubaefolia'


Och så till sist; supersnygga Boken fagus sylvatica 'Marmorata'
mmmmm, me like!

Som ni förstår gillar jag variegerat!

Ha en bra lördagskväll!
Kram Ullis

2 kommentarer:

  1. Här har du en till som är galen i gulbladigt, rödbladigt och variegerade blad. Det jag fastnade för nu var strimlönnen, Acer tegmentosum, som jag länge sökt. Tror du man kan odla den här i vår kalkhaltiga jord?
    Hittade visserligen ett jättefint exemplar på Öland, men.....efter att ha packat in allt i pickisen så fanns det inte plats. Den var FÖR stor tyvärr, men så vansinnigt snygg!
    Har själv varit ute och tagit ett varv med kameran nyss. Var ute på eftermiddagen och började klippa gräset på innertomten. Hann göra framsidan klar - sen började det störtregna. Inte SÅ kul!
    TREVLIG HELG
    Susie

    SvaraRadera
  2. Gillar också växter med variegerade blad, de lyser upp i rabatterna.Schersminen har jag aldrig sett "brokbladig" som jag brukar kalla dom.
    Mia

    SvaraRadera