måndag 13 september 2010

Som en klar blixt!

Hej mina vänner!
Så här dax på morgonen är det regn över Blomsterbo, men enligt tidningens väderprognos ska det klarna upp och vara uppehåll idag för att imorgon återigen regna, typiskt höstväder med andra ord!

Har ett äppelträd med underbar vinterfrukt. De börjar mogna nu och brukar hålla sig över jul med rätt förvaring ( i jordkällarn) Jag borde verkligen gallra bland karten för att få ändå större frukt men den tiden finns aldrig, eller rättast sagt; kommer aldrig ihåg att göra det förrens äpplena trängs på grenen och då är det 'så dax'!


Igårkväll gick jag en sväng i skogen, hade med mig svampkorg men inte kameran! Typiskt, för naturligtvis såg jag så vackra vyer i skogen -mossa, blåbärsris i höstfärger, kantareller och trattisar i mängder och så underbara höstfärger överallt. Det slog mig, som en blixt från klarblå himmel, att jag verkligen försöker härma 'det vilda' i min trädgård, för visst är det dit (åtminstone) jag strävar- jag menar, få trädgården och rabatterna så 'naturliga' som möjligt.
Jag bär in stora stenblock, jag bygger med torvblock och gamla stockar...
jag planterar för att få det så tätt som möjligt för inte är det 'bar jord' ute i naturen inte...det tar inte lång stund förrens jorden tagits i anspråk av fröogräs, revsmörblommor och annan växtligthet. Nu är det ju kanske inte just de växterna man vill ha i sina rabatter men ni förstår vad jag menar- öppen jord finns inte naturligt och det försöker jag undvika så mycket det går även i trädgården. Ju bättre marktäckare man har desstå mindre ogräs blir det att rensa! Så summasumarum: mer marktäckare (kändes som om jag har proklamerat för detta i tidigare inlägg...)
kolla bara så snyggt detta blåbärsris är i sina höstfärger!
(fotot är taget hemma i trädgården i en torvkant, blåbärsriset har 'planterat' sig själv där)

Nu ska jag visa er den söta lilla ljungen som jag bara pratat om tidigare...
Här är hon;
Calluna vulgaris 'Heather'
Lite gulaktigt bladverk och rosa blommor!
Kommer att bli superfint i en rabattkant, tror jag!

Att fota sent på kvällen har jag upptäckt är ganska häftigt. Eftersom jag inte kan det där med iso-inställningar mm så provar jag mig fram, dessa bilder är från igår kväll...
Miscanthus sinensis 'Nishidake'

Echinacea purpurea sjunger på sista versen...

Acer palmatum 'ozakasuki' har inte fått sin 'riktiga' höstkappa på sig ännu, men man kan se att det börjar skifta lite i brun-rött

Hösthortensian, hydrangia paniculata!

Hoppas ni alla får en trevlig start på veckan, själv ska jag sätta mig och plugga nu!
Må väl, Kram Ullis

 

5 kommentarer:

  1. Hej Ullis!
    Här har regnet nu upphört, och det är nog dottern glad över, då hon ska vandra bland Brösarps backar under dagen.
    Jag planterar också tätt, tätt, med tanke på att då finns det mindre plats för ogräset...
    Haen skön vecka!
    hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  2. Väldigt fina bilder! Måste testa att fota i halvmörker!
    Även här kryllar det av svamp i skogarna. Hunden tycker att vi är tråkiga när vi går skogspromenader...

    Instämmer i din trädgårdsfilosofi och vill gärna hitta fler bra marktäckare. Vid tillfälle ska jag kolla igenom din blogg efter uppslag.

    SvaraRadera
  3. Här har varit en fin höstdag riktigt varm och skön, hade också tänkt mig ut i skogen och fota men min kamera är det något fel på kan inte ta närbilder. Får lov att lämna in den, hoppas inte det är för stora fel//Britt

    SvaraRadera
  4. Råkade bara hamna på din blogg och jag är helt mållös. Vilken underbar trädgård du har. Ha en skön höst. / Karin

    SvaraRadera
  5. Här har det varit bra väder flera dagar nu, så igår var jag tvungen att vattna mina flyttade växter! Man har nästan glömt bort just den konsten!! *ha, ha*
    Här har endast björkarna börjat få lite gula blad och så börjar dom fälla lite försiktigt. Men än så är det "sensommar" enligt min definiering, så man man kan fortfarande göra en hel del kul i trädgården.
    Bl.a. så ska jag i morgon åka iväg för att inhandla lite marktäckare. Dom ska jag sätta under den beskurna tujan där det nu är bar mark - som jag inte heller gillar. Har dock inte riktigt bestämt mig för exakt vad. Gubben vill ha dom rödbladiga Ajuga reptans, själv skulle jag kunna tänka mig Polygonum affine (Bistorta affinus) som jag har en bit bort till vänster. Men vill han ha en växt för en gångs skull så.....Dessutom får man ju ta det man får tag på här tyvärr!

    SvaraRadera