onsdag 22 september 2010

trädgårdsriket och en krullig tall!

Hej raringar!
Usch, vad det blir mörkt fort nu om kvällarna, redan halv åtta måste man ju gå in för att mörkret lägger sig snabbt som attan. Trodde att jag skulle hinna ut en sväng igårkväll men det var för mörkt. funderade ett tag på att knycka min mans keps med belysning och gå ut och plantera lite men insåg att jag inte skulle se vart jag satte fötterna... och sedan måste man ju tänka på grannanarna- de kunde ju misstänka att ett ufo landat i Blomsterbo om de ser ett blåskimrande svagt ljus fara omkring bland buskar och träd...!

Häromdagen fick jag mail från Trädgårdsriket, ni vet, de som ordnade den stora trädgårdsdagen '1000 trädgårdar' i augusti, de ska göra en bok om alla trädgårdar som var med och hade öppnat portarna ( ja, alltså de som vill vara med i boken...) Sveriges svar på 'the yellow book' fast utan de tvingande säkerhetsregler som finns i England... mottot var visst: "Det finns inga perfekta trädgårdar – men man måste vilja visa sin trädgård och vara glad för den". Vilken kul grej, tycker jag....! Har alltid velat ha en lista/bok till besöksträdgårdar! Misstänker att det finns otaliga juveler ute i vårt avlånga land och dessutom missade ju liksom jag chansen att fara runt den 8 augusti (var ju tvungen att vara hemma när Blomsterbo deltog i det hela) så jag hoppas planerna på boken blir verklighet!


Visst är han söt min lockiga tall?!
Pinus strobus 'torulosa'
Me like!
Alldeles blå-grå barrig med långa, lockiga barr. Så snygg!
Växer ganska 'rakt upp' så han kommer med tiden bli en mäktig pelare!

Nu ska jag skriva lite mer på min hemtentamen så den blir klar nångång... börjar bli smått trött på den!
Ha en trevlig onsdag.
Kram Ullis

3 kommentarer:

  1. Kan ju inte bli bättre det har jag velat ha länge tänk vad många nya trädgårdar som man kan besöka. Kul att du kommer med//Britt

    SvaraRadera
  2. Åh, ja, en svensk yellow book hade väl varit vad vi alla behöver!!! Hoppas, hoppas...

    Ha det gott,
    Charlotta

    SvaraRadera
  3. Väldigt roligt att höra om planerna för boken! Och barr-raringen: JA! Åh vilken trevlig kille! Precis i vår smak. Hälsa honom så gott från oss! :-)

    SvaraRadera